In de individuele begeleiding krijgen kinderen en jongeren van 4 t/m 18 jaar met psychische of psychiatrische problemen 1-op-1 aandacht van een van onze medewerkers. Afhankelijk van het kind en het gezin en hun behoefte, werken we aan bepaalde thema’s (zie onder). Daarmee leveren we zorg per kind en per gezin op maat. De kans dat het kind of de jongere zich daardoor positief kan ontplooien is groot.
Individuele begeleiding is een vorm van begeleiding die we vaak (maar niet uitsluitend) bieden aan pubers en adolescenten, zowel aan degenen die nog thuis wonen, als ook aan jongvolwassenen die zelfstandig op kamers wonen.
Het doel van individuele begeleiding is het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van het kind of de jongere.
Bij zelfstandigheid of zelfredzaamheid denkt men al snel aan pubers en adolescenten. Maar in wezen stimuleer je als ouders en leerkrachten de zelfredzaamheid al vanaf de peuterleeftijd. Vanzelfsprekend in heel kleine stapjes, passend bij de leeftijd, maar je stimuleert je kind om zaken “zelf” te kunnen.
Veel jongeren met psychosociale en psychiatrische problematiek missen de zelfredzaamheid die eigenlijk bij hun leeftijd hoort. Van uiterst praktische zelfstandigheidszaken bij jongeren die zelfstandig (willen) gaan wonen tot diverse sociale vaardigheden, zoals het uiten van je mening, het reageren op complimentjes, voor jezelf opkomen, etc. Onze Care4Kidz medewerkers focussen daarom op het aanleren van vaardigheden in de dagelijkse praktijk, als je daar sterker in wil worden.
Tijdens de individuele begeleidingstrajecten, kunnen we o.a. aandacht besteden aan de volgende thema’s:
De wekelijks terugkerende contacten met de medewerker bieden het kind of de jongere steun en plezier. Dat vergroot de kans dat individuele begeleiding de vaardigheden van het kind/de jongere op de thema’s zoals hierboven geschetst, helpt verbeteren.
Door wekelijks bij te kunnen praten, moeilijke situaties samen te oefenen, sociale vaardigheden te trainen of activiteiten buitenshuis te stimuleren, krijgen zij vaak weer meer vertrouwen in zichzelf, de toekomst en de wereld om hen heen.
Meer informatie over onze werkwijze bij individuele begeleiding, vind je hier.
Voor een deel van de kinderen en jongeren die bij ons individuele en/of groepsbegeleiding krijgen, bieden we maximaal 5 logeerweekenden op jaarbasis aan. We bieden de logeerweekenden aan voor kinderen die individuele of groepsbegeleiding krijgen binnen Care4Kidz. Naast het feit dat zo’n weekend gezellig is, en een extra mogelijkheid is om de accu op te laden voor zowel kind/jongere als de gezinsleden, werken we tijdens de logeerweekenden ook aan de gezamenlijk gestelde doelen.
Wil je meer weten over de logeerweekenden? Kijk dan hier.
Sommige jongeren leren prettiger via een individuele begeleiding, voor anderen past een groepsbegeleiding beter.
In een groep kunnen de jongeren leren van en met elkaar, waarbij het geleerde meteen in praktijk gebracht kan worden. We werken, net als bij individuele begeleiding, aan vaardigheden als vrije tijdsinvulling, zelfstandigheid, zelfredzaamheid, sociale vaardigheden, weerbaarheid, oplossingsvaardigheden, plannen en organiseren, etc.
We streven ernaar de kinderen en jongeren zoveel mogelijk in vaste groepen onder te brengen, met zo min mogelijk wisseling in begeleiders en samenstelling. Meer informatie over onze werkwijze vind je hier.
Care4Kidz biedt diverse groepsactiviteiten. Een deel hiervan is vast (elke week hetzelfde), een andere deel varieert met regelmaat, soms zelfs wekelijks. We kijken samen met de jongeren wat zij leuk vinden om te doen, maar stimuleren ze ook om nieuwe dingen te ondernemen.
De activiteit is uiteraard niet het doel, maar het middel om te leren. Want leren doen we allemaal gemakkelijker en sneller tijdens prettige activiteiten.
Voorbeelden van activiteiten zijn creatieve activiteiten, koken, voetballen, zwemmen, speurtochten.
Wij bieden groepsactiviteiten aan in Geleen en Schimmert. De activiteiten vinden elke week plaats op dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag. Dit zijn wisselende activiteiten, die minimaal een paar weken vooruit worden gepland op verschillende locaties. Ouders ontvangen per e-mail de activiteitenkalender.
Voor een deel van de kinderen en jongeren die bij ons individuele en/of groepsbegeleiding krijgen, bieden we maximaal 5 logeerweekenden op jaarbasis aan. We bieden de logeerweekenden aan voor kinderen die individuele of groepsbegeleiding krijgen binnen Care4Kidz. Naast gezelligheid, werken we tijdens de logeerweekenden ook aan de gezamenlijk gestelde doelen. Meer informatie over de logeerweekenden, vind je hier.
Soms is het opvoeden van kinderen bijzonder complex en weet je het als ouders even niet meer. Zeker als er ook nog zorgen bestaan over de ontwikkeling van je kind. Wij kunnen je ondersteunen en begeleiden bij opvoedingsvragen. Onze ouderbegeleiders kijken samen met jou waar je hulp bij nodig hebt en maken samen met jou een plan van aanpak. Net dat beetje ondersteuning en richting voor een bepaalde periode kan vaak voldoende zijn om daarna weer positief verder te kunnen.
De gezins- of ouderbegeleiding bestaat uit het ondersteunen van alle belangrijke opvoeders en gezinsleden in het zoeken naar hoe je als ouders dat kan bieden wat je kind nodig heeft. Ook hier geldt dat we gebruikmaken van jouw sterke kanten, en je begripvol steunen bij je minder sterk ontwikkelde vaardigheden. We proberen een weg te vinden waarop je weer zelf verder kunt, en je ons niet meer nodig hebt.
We werken dan aan de volgende thema’s:
Meer informatie over onze werkwijze vind je hier.
Het komt regelmatig voor dat er meerdere zorgorganisaties betrokken zijn bij de behandeling en begeleiding van een kind. In de praktijk blijkt het dan vaak zeer lastig om deze zorg goed op elkaar af te stemmen.
Ouders hebben vaak hun handen letterlijk vol aan de zorgen om hun kind en kunnen dit stuk organisatie er vaker niet bij hebben. Tegelijkertijd geldt dat hoe meer zorgorganisaties betrokken zijn bij de problematiek van een kind, hoe belangrijker het is dat alle zorg goed op elkaar wordt afgestemd.
Ervaren medewerkers van Care4Kidz kunnen deze afstemming en coördinatie verzorgen. Zij nemen dan de regie in handen en zien er op toe dat er goede afspraken worden gemaakt tussen de verschillende aanbieders of andere betrokkenen van het gezinssysteem. En dat de zorg goed wordt uitgevoerd.
Het doel van regie is om te komen tot een goede voortgang van het hulpverleningstraject. Wij komen als casemanager te allen tijde op voor de belangen van het kind.
Het arrangement Regie kan door de gemeente worden afgegeven in 2 situaties, te weten:
Wij bieden begeleiding en behandeling aan kinderen en jongeren die dreigen vast te lopen in hun ontwikkeling.
NEXT LEVEL biedt een begeleidingsaanbod voor kinderen en jongeren die dreigen uit te vallen of (deels) zijn uitgevallen op school.
Soms gaan kinderen en jongeren vanwege problemen steeds minder naar school. Schooluitval kan dan een gevolg zijn hetgeen een negatief effect heeft op hun ontwikkeling. Binnen onze voorziening NEXT LEVEL bieden we begeleiding aan deze kinderen/jongeren en werken we intensief samen met de betrokken onderwijsinstelling(en) om de gestagneerde ontwikkeling vlot te trekken.
Het is ons doel om de kinderen en jongeren binnen een afgebakende periode te helpen weer volledig terug naar school te gaan of om te zoeken naar een ander passend perspectief.
Om de slagingskans op een succesvolle terugkeer richting school te vergroten, zal NEXT LEVEL ook ambulante ondersteuning bieden op school.
Op onze locatie bieden we deeltijdbegeleiding in combinatie met onderwijs aan.
De kinderen en jongeren blijven ingeschreven op hun huidige school. Er vindt intensieve afstemming en samenwerking plaats met de huidige en/of toekomstige school. Vanuit de betrokken scholen worden er observaties ingepland om samen met ons de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind in kaart te brengen. Het onderwijs wordt verzorgd door de begeleiders van NEXT LEVEL.
Naast de onderwijsactiviteiten is er veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind/de jongere. Handvaardigheid, sport en spel, groen, en sociale vaardigheidstrainingen worden aangeboden binnen het programma.
Binnen NEXT LEVEL werken we toe naar een terugkeer binnen het onderwijs. Gedurende dit traject vindt vanzelfsprekend ook steeds dialoog/afstemming plaats met het gezinssysteem van het kind of de jongere.
Mocht het begeleidingsaanbod niet voldoende zijn, dan kan met het kind of de jongere, het
gezin en andere betrokkenen bekeken worden wat er wel nodig is.
Aanmelden voor NEXT LEVEL kan via het contactformulier onderaan de pagina, of te mailen naar info@care4kidz.nl.
Ook is het mogelijk om ter consultatie contact op te nemen met Sjors Kieboom via 06 - 48 51 11 62 of met Claudia Frissen via 06-40 09 00 64.
Care4Kidz behandelt kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar met psychische en / of psychiatrische problemen
Bij consultatie kijkt een behandelaar van Care4Kidz (eenmalig) met een verwijzer mee naar de problematiek waar een kind of jeugdige mee te maken heeft, en brengt advies uit over het best passende zorgaanbod. Waar nodig gaan we hiervoor ook eenmalig het gesprek aan met het kind of de jeugdige en/of de ouders zelf.
Consultatie kan uitkomst bieden wanneer de problemen lastig te duiden zijn, of de verwijzer zich (zelf of namens degene die hulp vraagt) afvraagt welke hulp het best passend of meest geïndiceerd is.
Deze behandelvorm kan worden aangevraagd door bijvoorbeeld huisartsen, kinderartsen, jeugdteams van gemeenten, scholen of GGZ-instellingen.
Wil je meer informatie hebben over consultatie? Aarzel dan niet contact met ons op te nemen.
Een goede samenwerking en een goed behandelplan of plan van aanpak komen pas tot stand als alle betrokkenen de problemen, waar het kind of de jongere en zijn gezin mee worstelen, goed begrijpen. Daarvoor is het nodig om het kind of de jongere en zijn gezin te leren kennen, en met hen een gedeelde visie op het probleem te ontwikkelen. Hierbij gaan we als volgt te werk:
De intake is het eerste gesprek met het kind, de jongere en zijn/haar gezin om ieders visie op de moeilijkheden te bespreken, en af te spreken wat er nodig is om de problematiek beter te begrijpen. We formuleren een plan van aanpak op hoofdlijnen.
Soms is meer onderzoek nodig, in andere gevallen kan er meteen met een (deel)behandeling worden gestart. Tijdens de intake maken we ook een begin met het nadrukkelijk in beeld brengen van krachten en kwaliteiten.
We maken een gedetailleerdere sterkte-zwakte analyse en/of krachtenprofiel van het kind/de jongere en het gezin. Hierbij benutten we ook de kennis van andere betrokkenen, als daarvoor toestemming is (leerkrachten, andere betrokken hulpverleners, bij het kind/de jongere of het gezin betrokken belangrijke anderen).
Waar nodig kunnen we bij deze analyse verschillende medewerkers en disciplines inzetten voor deelonderzoeken (zoals spelobservaties, psychologisch onderzoek, schoolobservatie, gezinsonderzoek, psychiatrisch onderzoek, etc.).
We proberen steeds tot een gedeelde probleemdefinitie te komen, waar het kind, de jongere en het gezin zich in kunnen herkennen.
Samen met het kind, de jongere en ouders spreken we een behandelplan/plan van aanpak af. Soms kan dit meteen na intake, in andere gevallen doen we dit na extra onderzoek. In het behandelplan worden de doelen van de behandeling specifiek benoemd.
Regelmatig evalueren we samen of we op de goede weg zijn, en worden er, als dit nodig is, aanpassingen gedaan aan het afgesproken plan. Ook doen we regelmatig schriftelijk verslag van wat we doen. Doorgaans doen we dit na intake, na onderzoek en gedurende de behandeling, wanneer nodig. We informeren daarmee met toestemming de verwijzer, andere belanghebbenden en uiteraard het kind/de jeugdige en de ouders zelf.
Heb je vragen over deze diagnostische fase? Aarzel dan niet contact met ons op te nemen.
Bij een ambulante behandeling doen we wat nodig is om de behandeling vorm te geven, terwijl het kind of de jongere gewoon thuis woont. Soms betekent dit dat de behandeling op één van onze locaties plaatsvindt, of dat onze medewerkers bij de kinderen en jongeren in hun eigen omgeving langs gaan. De ervaring leert dat de meeste mensen het beste herstellen in hun eigen sociale omgeving.
Elk behandeltraject start met het formuleren van doelen: wat willen we samen met de behandeling bereiken? Afhankelijk van de afgesproken doelen, hebben we bij Care4Kidz de mogelijkheid om verschillende medewerkers bij de behandeling te betrekken. Tegelijkertijd proberen we zorgvuldig aandacht te hebben voor een goede match met de juiste behandelaar en zo weinig mogelijk wisseling daarin.
Wij hechten veel waarde aan een goede onderlinge relatie met iedereen die bij de behandeling betrokken is, omdat wij geloven dat deze bijdraagt aan een goed eindresultaat. Daarom investeren wij heel bewust in het opbouwen van deze relaties. Zo komen we tot een situatie waarin het kind, de jongere en zijn/haar gezin zich gehoord en gezien voelen, ook wanneer zich verschillen van mening voordoen.
Wil je meer informatie hebben over onze ambulante behandeling? Neem dan contact met ons op.
Hulp op weg naar je herstel. Dichtbij huis, school en de mensen die belangrijk voor je zijn
Binnen Care4Kidz bieden wij deeltijdbehandeling aan kinderen/jongeren meerdere dagdelen per week. We bieden behandeling in een behandelgroep met een groepsgericht behandelaanbod, als ook (individuele) behandelmodules op maat. Daarnaast bieden wij, waar nodig, ondersteuning op school om de kloof tussen behandeling en (het weer hervatten van) onderwijs zo klein mogelijk te maken. Als er moeilijkheden zijn bij de activering van jeugdigen of in de opvoedcontext, kan er buiten de deeltijdgroep, bijvoorbeeld thuis of op een andere plek waar het gevraagd is, ondersteuning geboden worden.
Het doel van de deeltijdbehandeling is om de kinderen/jongeren en hun gezin helpen te herstellen. Dit kan betekenen dat er anders kan worden omgegaan met kwetsbaarheden of dat de moeilijkheden voorbijgaan waardoor onderwijs hervat kan worden of er een andere passende vorm van dagbesteding buitenshuis is. Het uiteindelijke doel van de behandeling binnen Care4Kidz is altijd dat het de kwaliteit van leven verbetert. Kwaliteit van leven heeft te maken met weer in ontwikkeling raken, zinvol mee kunnen doen, persoonlijke groei, autonomie (het maken van eigen keuzes), zelfacceptatie, positieve betekenisvolle relaties hebben en je in positieve betekenisvolle omgevingen bevinden.
De deeltijdbehandeling is er voor kinderen en jongeren van 6 tot en met 17 jaar met (een vermoeden van) psychiatrische problematiek die (deels) zijn uitgevallen binnen het onderwijs of dreigen uit te vallen. De kinderen/jongeren en hun ouders/opvoeders hebben een vraag gericht op herstel van functioneren binnen de maatschappij, zoals het hervatten van onderwijs of een andere vorm van dagbesteding buitenshuis.
Een kind/jongere komt voor de deeltijd in aanmerking, als:
Binnen de deeltijdbehandeling werken we toe naar het hervatten van onderwijs of een andere vorm van dagbesteding buitenshuis. Gedurende dit traject werken we in dialoog met het gehele gezinssysteem en wordt er een actieve betrokkenheid gevraagd van de school waar kind/jongere staat ingeschreven.
Het dagprogramma van de deeltijdbehandeling bestaat uit verschillende behandelvormen zoals individuele (psycho)therapie (o.a. CGT, EMDR, MBT), systeemtherapie en (indien nodig) medicamenteuze behandeling.
Er worden behandelmodules en themablokken in groepsverband, individueel en op maat aangeboden.
Behandelmodules;
- Veerkracht
- Executieve functies
- Identiteitsontwikkeling
- Herstelwerkgroep
- Sociale vaardigheden
- Emotieregulatie training
- Sociale angsttraining
Themablokken;
- "Vriendschap en relaties"
- "Gezonde leefstijl"
- "Social Media"
Bij de deeltijdbehandeling gaan we als volgt te werk:
1. Verwijzing
Jeugdteams van gemeenten, schoolartsen, huisartsen, kinderartsen, etc. kunnen schriftelijk verwijzen naar Care4Kidz. Uiteraard kan er altijd vooraf (telefonisch) overleg plaats vinden. We proberen dan samen, met de verwijzer en kind/jongere/ouders, bij aanmelding of na intake, in te schatten of de deeltijdbehandeling geschikt is. Bij (ernstige) agressie en verstandelijke beperking verwijzen we naar zorgpartners die hier beter in thuis zijn, zoals de zorg bij Licht Verstandelijke Beperking (LVB) of orthopsychiatrie.
2.Intake en plan van aanpak
Na aanmelding volgt een intake: een eerste gesprek met het kind, de jongere en zijn/haar gezin om een beeld van de problemen vanuit ieders perspectief te krijgen. Hierbij brengen we ook krachten en kwaliteiten in beeld en staan stil bij ieders hulpvraag. We leggen contact met de school van herkomst. Samen besluiten we of het kind of de jongere gaat deelnemen aan de deeltijdbehandeling, en spreken een eerste diagnostiek- of behandelplan af voor de duur van de eerste observatieperiode.
3.Observatieperiode
Na de eerste observatieperiode, die meestal om en nabij 6-8 weken duurt, staan we stil bij de bevindingen. We proberen te komen tot een gedeelde probleemdefinitie en scherpen gezamenlijk het behandelplan aan. We maken na de observatieperiode een schriftelijk verslag, in principe voor de verwijzer, eventueel andere belangrijke betrokkenen en uiteraard het kind/de jongere en het gezin.
4.Voortgang
Regelmatig bespreken we de voortgang en gaan we na of aanpassing van de behandeling nodig is.
Heb je vragen over onze Deeltijdbehandeling Care4Kidz neem dan contact met ons op. Wij staan je graag te woord.
Care4Kidz behandelt kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar met psychische en/of psychiatrische problemen. Zij zijn vaak vastgelopen in hun ontwikkeling, ook op school. Hun problemen kunnen zich uiten op verschillende manieren, zoals:
Behandelingen
Wij bieden diverse behandelvormen aan:
Doel van een behandeling
Ons behandelaanbod heeft als doel om kinderen, jongeren en hun gezin te helpen hun moeilijkheden te begrijpen en gereedschap te bieden waarmee zij hun problemen het hoofd kunnen bieden. Sommige problemen kunnen dan voorbij gaan, andere worden beter hanteerbaar. Zo vinden we samen met het kind, de jongere en hun gezin manieren om de regie over hun leven weer in eigen handen te nemen.
Behandeling is maatwerk
Wij geloven dat een persoonlijke behandeling op maat de beste resultaten geeft. Een behandeling stemmen wij daarom altijd af op:
Ons flexibele behandelaanbod stelt ons in staat om, in dialoog, een zo passend mogelijk plan te maken. De behandeling kan variëren:
Bij het zoeken naar de juiste behandeling en het overeenkomen van het behandelplan, betrekken wij het kind, de jeugdige, ouders en verwijzers.
Ons team
Het behandelaanbod van Care4Kidz wordt vormgegeven door een multidisciplinair behandelteam. Lees er hier meer over.
Heb je vragen?
Wanneer je je zorgen maakt over de ontwikkeling van je kind, kun je dit met je huisarts of gemeentelijk jeugdteam bespreken. Indien gewenst kunnen zij doorverwijzen voor onderzoek/behandeling bij Care4Kidz. Ook school- of kinderartsen kunnen je kind verwijzen. Je mag altijd ter informatie contact met ons opnemen. Ook nodigen we jongeren nadrukkelijk zelf uit om contact met ons op te nemen als ze de weg naar hulp zoeken; er kan altijd eerst vrijblijvend gesproken worden of wij iets voor je kunnen betekenen. Kijk hier voor onze contactgegevens.
Bij Care4kidz krijg ik de aandacht die ik nodig heb
In samenwerking met Karakter, Academisch Centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie, draagt Care4Kidz met veel plezier bij aan de opleiding tot (kinder- en jeugd-) psychiater. Voor de opleidingsduur van 6-12 maanden biedt Care4Kidz een stageplek voor aios, om zich verder te bekwamen in de ambulante, outreachtende kinder- en jeugdpsychiatrie in een perifere setting.
Deze stageplek kan zowel een kennismaking met de kinder- en jeugdpsychiatrie bieden, als ook binnen de verdieping kinder- en jeugdpsychiatrie ingezet worden. Opleider is Emily Chatrou.
De aios kan zich bij ons bekwamen in diagnostiek en/of behandeling van kinderen en jongeren met psychiatrische problematiek en hun systemen, samenwerkend met andere lokale hulpverlening. Care4Kidz profileert zich nadrukkelijk ook als een netwerkorganisatie. Het behandelteam heeft zich bekwaamd in de methodiek van het Steunend Relationeel Handelen, waar de aios mee kan kennis maken. Ook bestaat er de mogelijkheid een (deel)taak te krijgen binnen ons specifiek deeltijd-behandelaanbod voor thuiszitters met psychische/psychiatrische problematiek, in een geïntegreerd aanbod van behandeling en onderwijs (IZEO: Integratie Zorg en Onderwijs).
Mede afhankelijk van de leerdoelen van de aios is er een scala aan leermogelijkheden, variërend van het doen van intakes, deelname aan uitvoering van allerlei diagnostische taken, uitvoeren van (deel)behandelingen, meedoen aan het uitvoeren van consultatieve taken, beoordelen van crisissituaties, etc. Werkzaamheden worden daarbij zowel op onze locaties als ook veel in outreachende setting uitgevoerd.
Kortom, deze opleidingsplek is bij uitstek geschikt om een beeld te krijgen van de ambulante-outreachende kinder- en jeugdpsychiatrie.
Daarbij staan de volgende thema's centraal:
Heb je interesse in deze stageplek of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op via het formulier hieronder, of kijk op onze Contact pagina.
Care4Kidz behandelt kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar met psychische en / of psychiatrische problemen
Bij consultatie kijkt een behandelaar van Care4Kidz (eenmalig) met een verwijzer mee naar de problematiek waar een kind of jeugdige mee te maken heeft, en brengt advies uit over het best passende zorgaanbod. Waar nodig gaan we hiervoor ook eenmalig het gesprek aan met het kind of de jeugdige en/of de ouders zelf.
Consultatie kan uitkomst bieden wanneer de problemen lastig te duiden zijn, of de verwijzer zich (zelf of namens degene die hulp vraagt) afvraagt welke hulp het best passend of meest geïndiceerd is.
Deze behandelvorm kan worden aangevraagd door bijvoorbeeld huisartsen, kinderartsen, jeugdteams van gemeenten, scholen of GGZ-instellingen.
Wil je meer informatie hebben over consultatie? Aarzel dan niet contact met ons op te nemen.
Een goede samenwerking en een goed behandelplan of plan van aanpak komen pas tot stand als alle betrokkenen de problemen, waar het kind of de jongere en zijn gezin mee worstelen, goed begrijpen. Daarvoor is het nodig om het kind of de jongere en zijn gezin te leren kennen, en met hen een gedeelde visie op het probleem te ontwikkelen. Hierbij gaan we als volgt te werk:
De intake is het eerste gesprek met het kind, de jongere en zijn/haar gezin om ieders visie op de moeilijkheden te bespreken, en af te spreken wat er nodig is om de problematiek beter te begrijpen. We formuleren een plan van aanpak op hoofdlijnen.
Soms is meer onderzoek nodig, in andere gevallen kan er meteen met een (deel)behandeling worden gestart. Tijdens de intake maken we ook een begin met het nadrukkelijk in beeld brengen van krachten en kwaliteiten.
We maken een gedetailleerdere sterkte-zwakte analyse en/of krachtenprofiel van het kind/de jongere en het gezin. Hierbij benutten we ook de kennis van andere betrokkenen, als daarvoor toestemming is (leerkrachten, andere betrokken hulpverleners, bij het kind/de jongere of het gezin betrokken belangrijke anderen).
Waar nodig kunnen we bij deze analyse verschillende medewerkers en disciplines inzetten voor deelonderzoeken (zoals spelobservaties, psychologisch onderzoek, schoolobservatie, gezinsonderzoek, psychiatrisch onderzoek, etc.).
We proberen steeds tot een gedeelde probleemdefinitie te komen, waar het kind, de jongere en het gezin zich in kunnen herkennen.
Samen met het kind, de jongere en ouders spreken we een behandelplan/plan van aanpak af. Soms kan dit meteen na intake, in andere gevallen doen we dit na extra onderzoek. In het behandelplan worden de doelen van de behandeling specifiek benoemd.
Regelmatig evalueren we samen of we op de goede weg zijn, en worden er, als dit nodig is, aanpassingen gedaan aan het afgesproken plan. Ook doen we regelmatig schriftelijk verslag van wat we doen. Doorgaans doen we dit na intake, na onderzoek en gedurende de behandeling, wanneer nodig. We informeren daarmee met toestemming de verwijzer, andere belanghebbenden en uiteraard het kind/de jeugdige en de ouders zelf.
Heb je vragen over deze diagnostische fase? Aarzel dan niet contact met ons op te nemen.
Bij een ambulante behandeling doen we wat nodig is om de behandeling vorm te geven, terwijl het kind of de jongere gewoon thuis woont. Soms betekent dit dat de behandeling op één van onze locaties plaatsvindt, of dat onze medewerkers bij de kinderen en jongeren in hun eigen omgeving langs gaan. De ervaring leert dat de meeste mensen het beste herstellen in hun eigen sociale omgeving.
Elk behandeltraject start met het formuleren van doelen: wat willen we samen met de behandeling bereiken? Afhankelijk van de afgesproken doelen, hebben we bij Care4Kidz de mogelijkheid om verschillende medewerkers bij de behandeling te betrekken. Tegelijkertijd proberen we zorgvuldig aandacht te hebben voor een goede match met de juiste behandelaar en zo weinig mogelijk wisseling daarin.
Wij hechten veel waarde aan een goede onderlinge relatie met iedereen die bij de behandeling betrokken is, omdat wij geloven dat deze bijdraagt aan een goed eindresultaat. Daarom investeren wij heel bewust in het opbouwen van deze relaties. Zo komen we tot een situatie waarin het kind, de jongere en zijn/haar gezin zich gehoord en gezien voelen, ook wanneer zich verschillen van mening voordoen.
Wil je meer informatie hebben over onze ambulante behandeling? Neem dan contact met ons op.
Hulp op weg naar je herstel. Dichtbij huis, school en de mensen die belangrijk voor je zijn
Binnen Care4Kidz bieden wij deeltijdbehandeling aan kinderen/jongeren meerdere dagdelen per week. We bieden behandeling in een behandelgroep met een groepsgericht behandelaanbod, als ook (individuele) behandelmodules op maat. Daarnaast bieden wij, waar nodig, ondersteuning op school om de kloof tussen behandeling en (het weer hervatten van) onderwijs zo klein mogelijk te maken. Als er moeilijkheden zijn bij de activering van jeugdigen of in de opvoedcontext, kan er buiten de deeltijdgroep, bijvoorbeeld thuis of op een andere plek waar het gevraagd is, ondersteuning geboden worden.
Het doel van de deeltijdbehandeling is om de kinderen/jongeren en hun gezin helpen te herstellen. Dit kan betekenen dat er anders kan worden omgegaan met kwetsbaarheden of dat de moeilijkheden voorbijgaan waardoor onderwijs hervat kan worden of er een andere passende vorm van dagbesteding buitenshuis is. Het uiteindelijke doel van de behandeling binnen Care4Kidz is altijd dat het de kwaliteit van leven verbetert. Kwaliteit van leven heeft te maken met weer in ontwikkeling raken, zinvol mee kunnen doen, persoonlijke groei, autonomie (het maken van eigen keuzes), zelfacceptatie, positieve betekenisvolle relaties hebben en je in positieve betekenisvolle omgevingen bevinden.
De deeltijdbehandeling is er voor kinderen en jongeren van 6 tot en met 17 jaar met (een vermoeden van) psychiatrische problematiek die (deels) zijn uitgevallen binnen het onderwijs of dreigen uit te vallen. De kinderen/jongeren en hun ouders/opvoeders hebben een vraag gericht op herstel van functioneren binnen de maatschappij, zoals het hervatten van onderwijs of een andere vorm van dagbesteding buitenshuis.
Een kind/jongere komt voor de deeltijd in aanmerking, als:
Binnen de deeltijdbehandeling werken we toe naar het hervatten van onderwijs of een andere vorm van dagbesteding buitenshuis. Gedurende dit traject werken we in dialoog met het gehele gezinssysteem en wordt er een actieve betrokkenheid gevraagd van de school waar kind/jongere staat ingeschreven.
Het dagprogramma van de deeltijdbehandeling bestaat uit verschillende behandelvormen zoals individuele (psycho)therapie (o.a. CGT, EMDR, MBT), systeemtherapie en (indien nodig) medicamenteuze behandeling.
Er worden behandelmodules en themablokken in groepsverband, individueel en op maat aangeboden.
Behandelmodules;
- Veerkracht
- Executieve functies
- Identiteitsontwikkeling
- Herstelwerkgroep
- Sociale vaardigheden
- Emotieregulatie training
- Sociale angsttraining
Themablokken;
- "Vriendschap en relaties"
- "Gezonde leefstijl"
- "Social Media"
Bij de deeltijdbehandeling gaan we als volgt te werk:
1. Verwijzing
Jeugdteams van gemeenten, schoolartsen, huisartsen, kinderartsen, etc. kunnen schriftelijk verwijzen naar Care4Kidz. Uiteraard kan er altijd vooraf (telefonisch) overleg plaats vinden. We proberen dan samen, met de verwijzer en kind/jongere/ouders, bij aanmelding of na intake, in te schatten of de deeltijdbehandeling geschikt is. Bij (ernstige) agressie en verstandelijke beperking verwijzen we naar zorgpartners die hier beter in thuis zijn, zoals de zorg bij Licht Verstandelijke Beperking (LVB) of orthopsychiatrie.
2.Intake en plan van aanpak
Na aanmelding volgt een intake: een eerste gesprek met het kind, de jongere en zijn/haar gezin om een beeld van de problemen vanuit ieders perspectief te krijgen. Hierbij brengen we ook krachten en kwaliteiten in beeld en staan stil bij ieders hulpvraag. We leggen contact met de school van herkomst. Samen besluiten we of het kind of de jongere gaat deelnemen aan de deeltijdbehandeling, en spreken een eerste diagnostiek- of behandelplan af voor de duur van de eerste observatieperiode.
3.Observatieperiode
Na de eerste observatieperiode, die meestal om en nabij 6-8 weken duurt, staan we stil bij de bevindingen. We proberen te komen tot een gedeelde probleemdefinitie en scherpen gezamenlijk het behandelplan aan. We maken na de observatieperiode een schriftelijk verslag, in principe voor de verwijzer, eventueel andere belangrijke betrokkenen en uiteraard het kind/de jongere en het gezin.
4.Voortgang
Regelmatig bespreken we de voortgang en gaan we na of aanpassing van de behandeling nodig is.
Heb je vragen over onze Deeltijdbehandeling Care4Kidz neem dan contact met ons op. Wij staan je graag te woord.
Bij Care4kidz krijg ik de aandacht die ik nodig heb
In de individuele begeleiding krijgen kinderen en jongeren van 4 t/m 18 jaar met psychische of psychiatrische problemen 1-op-1 aandacht van een van onze medewerkers. Afhankelijk van het kind en het gezin en hun behoefte, werken we aan bepaalde thema’s (zie onder). Daarmee leveren we zorg per kind en per gezin op maat. De kans dat het kind of de jongere zich daardoor positief kan ontplooien is groot.
Individuele begeleiding is een vorm van begeleiding die we vaak (maar niet uitsluitend) bieden aan pubers en adolescenten, zowel aan degenen die nog thuis wonen, als ook aan jongvolwassenen die zelfstandig op kamers wonen.
Het doel van individuele begeleiding is het vergroten van de zelfstandigheid en zelfredzaamheid van het kind of de jongere.
Bij zelfstandigheid of zelfredzaamheid denkt men al snel aan pubers en adolescenten. Maar in wezen stimuleer je als ouders en leerkrachten de zelfredzaamheid al vanaf de peuterleeftijd. Vanzelfsprekend in heel kleine stapjes, passend bij de leeftijd, maar je stimuleert je kind om zaken “zelf” te kunnen.
Veel jongeren met psychosociale en psychiatrische problematiek missen de zelfredzaamheid die eigenlijk bij hun leeftijd hoort. Van uiterst praktische zelfstandigheidszaken bij jongeren die zelfstandig (willen) gaan wonen tot diverse sociale vaardigheden, zoals het uiten van je mening, het reageren op complimentjes, voor jezelf opkomen, etc. Onze Care4Kidz medewerkers focussen daarom op het aanleren van vaardigheden in de dagelijkse praktijk, als je daar sterker in wil worden.
Tijdens de individuele begeleidingstrajecten, kunnen we o.a. aandacht besteden aan de volgende thema’s:
De wekelijks terugkerende contacten met de medewerker bieden het kind of de jongere steun en plezier. Dat vergroot de kans dat individuele begeleiding de vaardigheden van het kind/de jongere op de thema’s zoals hierboven geschetst, helpt verbeteren.
Door wekelijks bij te kunnen praten, moeilijke situaties samen te oefenen, sociale vaardigheden te trainen of activiteiten buitenshuis te stimuleren, krijgen zij vaak weer meer vertrouwen in zichzelf, de toekomst en de wereld om hen heen.
Meer informatie over onze werkwijze bij individuele begeleiding, vind je hier.
Voor een deel van de kinderen en jongeren die bij ons individuele en/of groepsbegeleiding krijgen, bieden we maximaal 5 logeerweekenden op jaarbasis aan. We bieden de logeerweekenden aan voor kinderen die individuele of groepsbegeleiding krijgen binnen Care4Kidz. Naast het feit dat zo’n weekend gezellig is, en een extra mogelijkheid is om de accu op te laden voor zowel kind/jongere als de gezinsleden, werken we tijdens de logeerweekenden ook aan de gezamenlijk gestelde doelen.
Wil je meer weten over de logeerweekenden? Kijk dan hier.
Sommige jongeren leren prettiger via een individuele begeleiding, voor anderen past een groepsbegeleiding beter.
In een groep kunnen de jongeren leren van en met elkaar, waarbij het geleerde meteen in praktijk gebracht kan worden. We werken, net als bij individuele begeleiding, aan vaardigheden als vrije tijdsinvulling, zelfstandigheid, zelfredzaamheid, sociale vaardigheden, weerbaarheid, oplossingsvaardigheden, plannen en organiseren, etc.
We streven ernaar de kinderen en jongeren zoveel mogelijk in vaste groepen onder te brengen, met zo min mogelijk wisseling in begeleiders en samenstelling. Meer informatie over onze werkwijze vind je hier.
Care4Kidz biedt diverse groepsactiviteiten. Een deel hiervan is vast (elke week hetzelfde), een andere deel varieert met regelmaat, soms zelfs wekelijks. We kijken samen met de jongeren wat zij leuk vinden om te doen, maar stimuleren ze ook om nieuwe dingen te ondernemen.
De activiteit is uiteraard niet het doel, maar het middel om te leren. Want leren doen we allemaal gemakkelijker en sneller tijdens prettige activiteiten.
Voorbeelden van activiteiten zijn creatieve activiteiten, koken, voetballen, zwemmen, speurtochten.
Wij bieden groepsactiviteiten aan in Geleen en Schimmert. De activiteiten vinden elke week plaats op dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag. Dit zijn wisselende activiteiten, die minimaal een paar weken vooruit worden gepland op verschillende locaties. Ouders ontvangen per e-mail de activiteitenkalender.
Voor een deel van de kinderen en jongeren die bij ons individuele en/of groepsbegeleiding krijgen, bieden we maximaal 5 logeerweekenden op jaarbasis aan. We bieden de logeerweekenden aan voor kinderen die individuele of groepsbegeleiding krijgen binnen Care4Kidz. Naast gezelligheid, werken we tijdens de logeerweekenden ook aan de gezamenlijk gestelde doelen. Meer informatie over de logeerweekenden, vind je hier.
Soms is het opvoeden van kinderen bijzonder complex en weet je het als ouders even niet meer. Zeker als er ook nog zorgen bestaan over de ontwikkeling van je kind. Wij kunnen je ondersteunen en begeleiden bij opvoedingsvragen. Onze ouderbegeleiders kijken samen met jou waar je hulp bij nodig hebt en maken samen met jou een plan van aanpak. Net dat beetje ondersteuning en richting voor een bepaalde periode kan vaak voldoende zijn om daarna weer positief verder te kunnen.
De gezins- of ouderbegeleiding bestaat uit het ondersteunen van alle belangrijke opvoeders en gezinsleden in het zoeken naar hoe je als ouders dat kan bieden wat je kind nodig heeft. Ook hier geldt dat we gebruikmaken van jouw sterke kanten, en je begripvol steunen bij je minder sterk ontwikkelde vaardigheden. We proberen een weg te vinden waarop je weer zelf verder kunt, en je ons niet meer nodig hebt.
We werken dan aan de volgende thema’s:
Meer informatie over onze werkwijze vind je hier.
Het komt regelmatig voor dat er meerdere zorgorganisaties betrokken zijn bij de behandeling en begeleiding van een kind. In de praktijk blijkt het dan vaak zeer lastig om deze zorg goed op elkaar af te stemmen.
Ouders hebben vaak hun handen letterlijk vol aan de zorgen om hun kind en kunnen dit stuk organisatie er vaker niet bij hebben. Tegelijkertijd geldt dat hoe meer zorgorganisaties betrokken zijn bij de problematiek van een kind, hoe belangrijker het is dat alle zorg goed op elkaar wordt afgestemd.
Ervaren medewerkers van Care4Kidz kunnen deze afstemming en coördinatie verzorgen. Zij nemen dan de regie in handen en zien er op toe dat er goede afspraken worden gemaakt tussen de verschillende aanbieders of andere betrokkenen van het gezinssysteem. En dat de zorg goed wordt uitgevoerd.
Het doel van regie is om te komen tot een goede voortgang van het hulpverleningstraject. Wij komen als casemanager te allen tijde op voor de belangen van het kind.
Het arrangement Regie kan door de gemeente worden afgegeven in 2 situaties, te weten:
Wij staan naast je en denken met je mee
In samenwerking met Karakter, Academisch Centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie, draagt Care4Kidz met veel plezier bij aan de opleiding tot (kinder- en jeugd-) psychiater. Voor de opleidingsduur van 6-12 maanden biedt Care4Kidz een stageplek voor aios, om zich verder te bekwamen in de ambulante, outreachtende kinder- en jeugdpsychiatrie in een perifere setting.
Deze stageplek kan zowel een kennismaking met de kinder- en jeugdpsychiatrie bieden, als ook binnen de verdieping kinder- en jeugdpsychiatrie ingezet worden. Opleider is Emily Chatrou.
De aios kan zich bij ons bekwamen in diagnostiek en/of behandeling van kinderen en jongeren met psychiatrische problematiek en hun systemen, samenwerkend met andere lokale hulpverlening. Care4Kidz profileert zich nadrukkelijk ook als een netwerkorganisatie. Het behandelteam heeft zich bekwaamd in de methodiek van het Steunend Relationeel Handelen, waar de aios mee kan kennis maken. Ook bestaat er de mogelijkheid een (deel)taak te krijgen binnen ons specifiek deeltijd-behandelaanbod voor thuiszitters met psychische/psychiatrische problematiek, in een geïntegreerd aanbod van behandeling en onderwijs (IZEO: Integratie Zorg en Onderwijs).
Mede afhankelijk van de leerdoelen van de aios is er een scala aan leermogelijkheden, variërend van het doen van intakes, deelname aan uitvoering van allerlei diagnostische taken, uitvoeren van (deel)behandelingen, meedoen aan het uitvoeren van consultatieve taken, beoordelen van crisissituaties, etc. Werkzaamheden worden daarbij zowel op onze locaties als ook veel in outreachende setting uitgevoerd.
Kortom, deze opleidingsplek is bij uitstek geschikt om een beeld te krijgen van de ambulante-outreachende kinder- en jeugdpsychiatrie.
Daarbij staan de volgende thema's centraal:
Heb je interesse in deze stageplek of wil je meer weten? Neem dan contact met ons op via het formulier hieronder, of kijk op onze Contact pagina.
Wij bieden begeleiding en behandeling aan kinderen en jongeren die dreigen vast te lopen in hun ontwikkeling.
NEXT LEVEL biedt een begeleidingsaanbod voor kinderen en jongeren die dreigen uit te vallen of (deels) zijn uitgevallen op school.
Soms gaan kinderen en jongeren vanwege problemen steeds minder naar school. Schooluitval kan dan een gevolg zijn hetgeen een negatief effect heeft op hun ontwikkeling. Binnen onze voorziening NEXT LEVEL bieden we begeleiding aan deze kinderen/jongeren en werken we intensief samen met de betrokken onderwijsinstelling(en) om de gestagneerde ontwikkeling vlot te trekken.
Het is ons doel om de kinderen en jongeren binnen een afgebakende periode te helpen weer volledig terug naar school te gaan of om te zoeken naar een ander passend perspectief.
Om de slagingskans op een succesvolle terugkeer richting school te vergroten, zal NEXT LEVEL ook ambulante ondersteuning bieden op school.
Op onze locatie bieden we deeltijdbegeleiding in combinatie met onderwijs aan.
De kinderen en jongeren blijven ingeschreven op hun huidige school. Er vindt intensieve afstemming en samenwerking plaats met de huidige en/of toekomstige school. Vanuit de betrokken scholen worden er observaties ingepland om samen met ons de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van het kind in kaart te brengen. Het onderwijs wordt verzorgd door de begeleiders van NEXT LEVEL.
Naast de onderwijsactiviteiten is er veel aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind/de jongere. Handvaardigheid, sport en spel, groen, en sociale vaardigheidstrainingen worden aangeboden binnen het programma.
Binnen NEXT LEVEL werken we toe naar een terugkeer binnen het onderwijs. Gedurende dit traject vindt vanzelfsprekend ook steeds dialoog/afstemming plaats met het gezinssysteem van het kind of de jongere.
Mocht het begeleidingsaanbod niet voldoende zijn, dan kan met het kind of de jongere, het
gezin en andere betrokkenen bekeken worden wat er wel nodig is.
Aanmelden voor NEXT LEVEL kan via het contactformulier onderaan de pagina, of te mailen naar info@care4kidz.nl.
Ook is het mogelijk om ter consultatie contact op te nemen met Sjors Kieboom via 06 - 48 51 11 62 of met Claudia Frissen via 06-40 09 00 64.
Care4Kidz behandelt kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar met psychische en/of psychiatrische problemen. Zij zijn vaak vastgelopen in hun ontwikkeling, ook op school. Hun problemen kunnen zich uiten op verschillende manieren, zoals:
Behandelingen
Wij bieden diverse behandelvormen aan:
Doel van een behandeling
Ons behandelaanbod heeft als doel om kinderen, jongeren en hun gezin te helpen hun moeilijkheden te begrijpen en gereedschap te bieden waarmee zij hun problemen het hoofd kunnen bieden. Sommige problemen kunnen dan voorbij gaan, andere worden beter hanteerbaar. Zo vinden we samen met het kind, de jongere en hun gezin manieren om de regie over hun leven weer in eigen handen te nemen.
Behandeling is maatwerk
Wij geloven dat een persoonlijke behandeling op maat de beste resultaten geeft. Een behandeling stemmen wij daarom altijd af op:
Ons flexibele behandelaanbod stelt ons in staat om, in dialoog, een zo passend mogelijk plan te maken. De behandeling kan variëren:
Bij het zoeken naar de juiste behandeling en het overeenkomen van het behandelplan, betrekken wij het kind, de jeugdige, ouders en verwijzers.
Ons team
Het behandelaanbod van Care4Kidz wordt vormgegeven door een multidisciplinair behandelteam. Lees er hier meer over.
Heb je vragen?
Wanneer je je zorgen maakt over de ontwikkeling van je kind, kun je dit met je huisarts of gemeentelijk jeugdteam bespreken. Indien gewenst kunnen zij doorverwijzen voor onderzoek/behandeling bij Care4Kidz. Ook school- of kinderartsen kunnen je kind verwijzen. Je mag altijd ter informatie contact met ons opnemen. Ook nodigen we jongeren nadrukkelijk zelf uit om contact met ons op te nemen als ze de weg naar hulp zoeken; er kan altijd eerst vrijblijvend gesproken worden of wij iets voor je kunnen betekenen. Kijk hier voor onze contactgegevens.