Stichting Care4Kidz
Algemene Voorwaarden
0.1.3 Versie 2, januari 2025
Artikel 1 – Definities
Artikel 2 – Toepasselijkheid
Artikel 3 – Duidelijke informatie
Artikel 4 – Zorg specifieke informatie
Artikel 5 – Algemene informatie
Artikel 6 – Tot stand komen van de overeenkomst
Artikel 7 – Het opstellen van het behandelplan/begeleidingsplan
Artikel 8 – Dossier
Artikel 9 – Second opinion bij behandeling
Artikel 10 – Privacy tijdens de behandeling/begeleiding
Artikel 11 – Kwaliteit van zorg
Artikel 12 – Meldcode
Artikel 13 – Incidenten
Artikel 14 – Behandeling/Begeleiding op afspraak
Artikel 15 – Een cliënt - meer behandelaren/begeleiders
Artikel 16 – Goed cliëntschap
Artikel 17 – Informatieplichten
Artikel 18 – Betaling
Artikel 19 – Huisregels
Artikel 20 – Veiligheid en hygiëne
Artikel 21 – Beëindiging van de overeenkomst
Artikel 22 – Nieuwe beschikking
Artikel 23 – Opzegging van de overeenkomst door Stichting Care4Kidz
Artikel 24 – Klachtenregeling
Artikel 25 – Aansprakelijkheid/gezondheidstoestand
Artikel 26 – Slotbepaling
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Zorgaanbieder: de rechtspersoon, die zorg verleent binnen het domein van de geestelijke gezondheidszorg en jeugdhulp.
Stichting Care4Kidz: de zorgaanbieder die onder de handelsnaam Stichting Care4Kidz gevestigd te Schimmert, KVK 70026572, zorg verleent en alle bij de stichting werkzame medewerkers.
Cliënt: een kind, jeugdige en zijn/haar ouder(s), verzorger(s) die zich tot de zorgaanbieder wendt met een hulpvraag.
Overeenkomst: de zorgovereenkomst.
Zorg: behandeling of begeleiding.
Behandelaar/Begeleider: de voor de zorgaanbieder werkzame beroepsbeoefenaar die met de cliënt in het kader van de behandeling of begeleiding persoonlijk contact heeft.
Behandeling: behandelingen verricht door een behandelaar waarop de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO) van toepassing is.
Begeleiding: begeleidingen geboden door een begeleider waarop de Jeugdwet of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van toepassing is.
Praktijk: de ruimte van Stichting Care4Kidz waar behandeling/begeleiding wordt geboden, inclusief de wachtkamer, balie of andere ruimtes waar de cliënt als onderdeel van de behandeling/begeleiding gebruik van maakt.
Behandelplan/Begeleidingsplan: het in samenspraak met de cliënt opgesteld plan, waarin de algemene gegevens en de doelen staan opgenomen.
Dossier: de zorgaanbieder heeft de plicht een dossier in te richten met betrekking tot de zorg van de cliënt. In het dossier neemt hij gegevens op over de behandeling/begeleiding van de cliënt, verklaringen van de cliënt en bewaart hij de gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening.
Kwaliteitsstandaarden: richtlijnen, zorgmodules en zorgstandaarden, die betrekking hebben op het gehele zorgproces en die vastleggen wat goede zorg is.
Incident: is een gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de cliënt, mede cliënt of medewerker van de zorgaanbieder heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden.
Beschikking: het besluit waarbij is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een cliënt in aanmerking komt voor een zorgaanspraak op grond van de Jeugdwet 2015. Deze beschikking wordt afgegeven door het college van burgemeester en wethouders (B en W).
2.1 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de cliënt en Stichting Care4Kidz gesloten zorgovereenkomst.
2.2 De Algemene Voorwaarden zijn zowel van toepassing op ambulante behandeling/begeleiding als op groepsbehandeling/groepsbegeleiding/logeren en worden zoveel mogelijk toegepast ongeacht de wijze waarop de zorg wordt gefinancierd.
2.3 Partijen kunnen niet afwijken van deze Algemene Voorwaarden tenzij dat in individueel geval expliciet is overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt. Dergelijke afwijkingen dienen schriftelijk te worden vastgelegd.
De cliënt heeft recht op die informatie die noodzakelijk is om weloverwogen keuzes over de behandeling/begeleiding te kunnen maken. Alle informatie die aan de cliënt wordt verstrekt moet naar inhoud, vorm en moment op een voor de cliënt geschikt niveau zijn.
De behandelaar/begeleider van Stichting Care4Kidz gaat bij de cliënt na of deze de informatie heeft begrepen en of er nog vragen zijn.
Voorafgaand aan het tot stand komen van het behandelplan/begeleidingsplan bepalen de behandelaar/begeleider en cliënt in onderling overleg welke zorg het beste bij de cliënt past en wisselen zij informatie uit die relevant is voor de behandeling/begeleiding.
Stichting Care4Kidz informeert u over:
a. betaling van de zorg;
b. cliëntenraad;
c. klachten- en geschillenregeling;
d. cliëntvertrouwenspersoon;
e. huisregels;
f. bereikbaarheid van Stichting Care4Kidz in geval van een noodsituatie;
g. het privacyreglement, de privacyverklaring, het gebruik van persoonsgegevens voor onderzoek
en over maatregelen rondom privacy.
1. De overeenkomst tussen de cliënt en Stichting Care4Kidz komt uitsluitend tot stand indien:
a. de cliënt of diens vertegenwoordiger kenbaar heeft gemaakt de overeenkomst te willen aangaan, en
b. Stichting Care4Kidz redelijkerwijs van oordeel is dat de hulpvraag van de cliënt op grond van bij Stichting Care4Kidz aanwezige mogelijkheden kan worden beantwoord, en
c. een voor de financiering noodzakelijke verwijzing, indicatiebesluit is afgegeven dan wel een beschikking door de gemeente.
1. De behandelaar/begeleider doet, in overeenstemming met de professionele standaard, op basis van het overleg tussen behandelaar/begeleider en cliënt in dialoog een voorstel voor een behandelplan/begeleidingsplan aan de cliënt.
2. De behandelaar/begeleider biedt de cliënt ondersteuning aan bij het overleg over het behandelplan/begeleidingsplan.
3. De behandelaar/begeleider begint de behandeling/begeleiding nadat de cliënt of zijn (wettelijk) vertegenwoordiger heeft ingestemd met het behandelplan/begeleidingsplan.
4. In acute situaties, waarbij de tijd voor het vragen van toestemming ontbreekt omdat onmiddellijke behandeling/begeleiding nodig is om ernstig nadeel voor de cliënt te voorkomen, kan worden afgeweken van het bepaalde in de voorgaande leden van dit artikel. Dit wordt gemotiveerd vastgelegd in het dossier. In dat geval vindt overleg tussen behandelaar/begeleider en cliënt zo spoedig mogelijk na afwijking plaats.
5. Indien cliënt en behandelaar/begeleider afwijking van het behandelplan/begeleidingsplan noodzakelijk acht, vindt dit in onderling overleg plaats.
Het behandelplan/begeleidingsplan bevat in ieder geval:
a. de doelen met betrekking tot de behandeling/begeleiding voor een bepaalde periode gesteld, gebaseerd op de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt met in achtneming van de eventuele beschikking van de gemeente;
b. de wijze waarop de behandelaar/begeleider en de cliënt de gestelde doelen probeert te bereiken;
c. wie voor de verschillende onderdelen van de behandeling/begeleiding verantwoordelijk is en op
welke wijze afstemming plaatsvindt tussen meerdere behandelaren/begeleiders, en wie de cliënt op die afstemming kan aanspreken;
d. de frequentie waarmee het behandelplan/begeleidingsplan met de cliënt zal worden geëvalueerd en geactualiseerd, waarbij in geval van een nieuwe beschikking van de gemeente in ieder geval een evaluatie van het behandelplan/begeleidingsplan plaatsvindt.
1. Het dossier bevat, naast het behandelplan/begeleidingsplan en de in de wet en regelgeving geregelde onderwerpen, het volgende:
a. in overleg met de cliënt welke naasten bij de behandeling/begeleiding worden betrokken of over de behandeling/begeleiding worden geïnformeerd en de wijze waarop dit gebeurt en desgewenst welke personen juist niet;
b. de wensen en voorkeuren van de cliënt inclusief contra-indicaties voor behandel-/ begeleidingsinterventies;
c. de voortgang (incl. rapportages, uitslagen, vragenlijsten, diagnostiek etc.) van de behandeling/begeleiding;
d. incidenten en calamiteiten voor zover deze gevolgen hebben voor de behandeling/begeleiding of de gezondheidstoestand van de cliënt.
2. Het dossier blijft gedurende de behandeling/begeleiding ter beschikking van de cliënt; cliënt heeft altijd recht op inzage en kan een kopie krijgen.
3. Bij afronding van de behandeling/begeleiding zal het dossier worden afgesloten. De bewaartermijn van een dossier staat wettelijk op 20 jaar, daarna zal een dossier vernietigd worden.
Stichting Care4Kidz zal alle redelijke medewerking verlenen aan een door de cliënt gewenste second opinion en bespreekt op verzoek van de cliënt de resultaten van de second opinion ook als de cliënt deze heeft gevraagd zonder medewerking van Stichting Care4Kidz.
1. Stichting Care4Kidz hanteert een privacyreglement.
2. Al uw persoonlijke gegevens worden enkel beroepsmatig en in strikte vertrouwelijkheid gebruikt volgens de gestelde AVG-kaders uit het privacybeleid van Stichting Care4kidz. Uiteraard hebt u inzagerecht. Deze zijn terug te vinden in het privacyreglement op onze site, of opvraagbaar via de behandelaar/begeleider of het secretariaat.
- Als norm voor goed zorgverlenerschap gelden de gedragsregels van de verschillende beroepsgroepen, kwaliteitsstandaarden, normen ontleend aan de laatste stand van de wetenschap en praktijk alsmede algemeen aanvaarde uitgangspunten. Afwijking van protocollen en richtlijnen moet Stichting Care4Kidz motiveren, aan de cliënt uitleggen en vastleggen in het dossier.
- Als aangesloten lid beschikt Stichting Care4Kidz over een gecertificeerd kwaliteitsmanagement systeem ISO 9001. Door het lidmaatschap is Stichting Care4Kidz verzekerd van begeleiding door de kwaliteitsfunctionaris en de jaarlijkse toetsing door een gecertificeerd keurmerkbureau.
- Vanaf juli 2013 is de Wet verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in werking getreden.
Deze wet verplicht organisaties waarin professionals met huiselijk geweld en kindermishandeling te maken kunnen krijgen met een meldcode te werken.
- Stichting Care4Kidz heeft een interne hulpcode huiselijk geweld en kindermishandeling geïmplementeerd, om het voor iedereen mogelijk te maken dit onderwerp bespreekbaar te maken en samen tot oplossingen te komen.
1. Zo spoedig mogelijk na een incident die voor de cliënt merkbare gevolgen heeft of kan hebben, informeert Stichting Care4Kidz de betreffende cliënt en/of diens vertegenwoordiger over:
a. de aard en de oorzaak van het incident;
b. of en welke maatregelingen zijn genomen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.
2. Als een incident gevolgen heeft voor de gemoedstoestand van de cliënt, bespreekt Stichting Care4Kidz de voor de aanpak daarvan mogelijke zorgverleningsalternatieven met de cliënt en/of diens vertegenwoordiger en maakt afspraken over de aanvang van de gekozen zorg en het vervolg.
1. Als de behandeling/begeleiding plaatsvindt op een vooraf afgesproken moment, zorgt Stichting Care4Kidz ervoor dat het voor de cliënt duidelijk is wanneer en op welk tijdstip de betreffende zorg zal plaatsvinden.
2. Stichting Care4Kidz houdt bij het plannen zoveel mogelijk rekening met wensen, voorkeuren en beperkingen van de cliënt binnen de mogelijkheden van Stichting Care4Kidz.
3. Indien de cliënt of een behandelaar/begeleider een gemaakte afspraak niet kan nakomen, moet deze uiterlijk 24 uur van tevoren worden geannuleerd, tenzij er sprake is van een zwaarwichtige reden.
4. De cliënt wordt geïnformeerd over eventuele extra wachttijd ten opzichte van de afgesproken tijd.
Stichting Care4Kidz handelt naar afspraken afkomstig uit het opgestelde kwaliteitsstatuut bij de verdeling van taken en verantwoordelijkheden.
1. Elke cliënt legitimeert zich voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst op verzoek van Stichting Care4Kidz met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs en overlegt desgevraagd de gegevens van de beschikking, het indicatiebesluit of zijn zorgverzekeraar.
Kan de cliënt desgevraagd een dergelijk legitimatiebewijs en/of verzekeringsgegevens of de beschikking niet tonen, dan is Stichting Care4Kidz gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst niet te starten op totdat de cliënt de noodzakelijke gegevens heeft overlegd, tenzij de behandeling noodzakelijk is.
2. Voor aanvang van de zorg geeft de cliënt op verzoek van Stichting Care4Kidz de naam, en de bereikbaarheidsgegevens op van een contactpersoon, bij voorkeur zijn vertegenwoordiger.
3. De cliënt houdt zich aan de huisregels.
4. Als de behandeling/begeleiding plaatsvindt in het huis van de cliënt, biedt de cliënt alle noodzakelijke medewerking om Stichting Care4Kidz in staat te stellen de zorg te leveren conform regelgeving betreffende arbeidsvoorwaarden.
1. De cliënt geeft Stichting Care4Kidz, mede naar aanleiding van diens vragen, naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die deze redelijkerwijs voor het uitvoeren van de overeenkomst nodig heeft.
2. Wanneer zich tussentijds wijzigingen voordoen in de situatie van de cliënt die kunnen leiden tot verandering van (de omvang van) de te leveren behandeling/begeleiding, is de cliënt gehouden Stichting Care4Kidz daarvan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
3. De cliënt die bij Stichting Care4Kidz op een wachtlijst staat en gedurende de wachttijd de behandeling/begeleiding laat uitvoeren door een andere zorgaanbieder, meldt dit aan de eerstgenoemde zorgaanbieder zodra hij met de andere zorgaanbieder is overeengekomen dat de behandeling/ begeleiding daar zal plaatsvinden.
1. Indien de financiering van de zorg niet zeker is, bijvoorbeeld door het ontbreken van een verwijzing, beschikking, indicatiebesluit of zorgverzekering, wordt er geen behandeling/begeleiding gestart. Bij gerede twijfel over het al dan niet verkrijgen van de financiering treden Stichting Care4Kidz en cliënt in overleg.
2. Voor de vooraf overeengekomen door Stichting Care4Kidz in rekening te brengen (aanvullende) kosten van zorg en diensten stuurt Stichting Care4Kidz een duidelijke en gespecificeerde factuur aan de cliënt, met daarin opgenomen een betalingstermijn van 30 dagen.
3. Stichting Care4Kidz stuurt na het bereiken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de cliënt de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.
4. Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald, is Stichting Care4Kidz gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente.
1. Stichting Care4Kidz hanteert huisregels.
2. Aanvullende specifieke informatie wordt geborgd in het elektronisch dossier van de cliënt als aanvulling op de vacante afdelingsregels.
De veiligheid en hygiëne binnen Stichting Care4Kidz zijn gewaarborgd door:
- Aanwezigheid van up-to-date opgeleide bedrijfshulpverleners (BHV-ers).
- In noodgevallen is er een ontruimingsplan en er zijn brandblussers aanwezig.
- Er wordt een Risico en Inventarisatie Onderzoek (RIE) gedaan.
De overeenkomst eindigt:
a. met instemming van beide partijen;
b. na een eenzijdige, ondubbelzinnige opzegging van de overeenkomst door de cliënt;
c. na een eenzijdige opzegging door Stichting Care4Kidz met inachtneming van het bepaalde in artikel 23;
d. overlijden van cliënt;
e. op de einddatum genoemd in het indicatiebesluit;
f. wanneer de geldigheidsduur van de beschikking waarop de overeenkomst is gebaseerd is afgelopen.
1. Indien de behandeling/begeleiding wordt geleverd op grond van een beschikking en de geldigheidstermijn van de beschikking op korte termijn afloopt en behandeling/begeleiding nodig blijft, is Stichting Care4Kidz behulpzaam bij het aanvragen van een nieuwe beschikking.
2. Wanneer de hulpvraag van cliënt zich naar aard en omvang zodanig ontwikkelt dat Stichting Care4Kidz niet meer in staat is om verantwoorde zorg te leveren binnen de grenzen van de in de beschikking aangegeven aard en omvang van de zorgaanspraak ondersteunt Stichting Care4Kidz de cliënt bij het aanvragen van een nieuwe beschikking.
1. Stichting Care4Kidz is gerechtigd de overeenkomst op te zeggen, indien:
a. de financiering, verwijzing, de indicatie of een geldende beschikking voor de behandeling/begeleiding komt te ontbreken; Stichting Care4Kidz gaat hier evenwel niet toe over indien Stichting Care4Kidz meent dat het stopzetten van de behandeling/begeleiding op dat moment onverantwoord is omdat er sprake is van noodzakelijke zorg;
b. de cliënt herhaaldelijk diens verantwoordelijkheden uit de overeenkomst niet nakomt of kan nakomen, daarop herhaaldelijk is aangesproken maar hij of zij zijn of haar gedrag niet verandert en dit heeft geleid tot een zodanige situatie dat het langer voortduren van de overeenkomst in redelijkheid niet langer van Stichting Care4kidz kan worden gevergd.
c. de cliënt zodanig ernstige strafbare feiten begaat die een duidelijke weerslag hebben op de relatie met de behandelaren/begeleiders of de mede cliënten, dat het voortduren van de overeenkomst niet langer in redelijkheid van Stichting Care4kidz kan worden gevergd;
d. door toedoen van naasten van de cliënt ernstige spanningen met de behandelaren/begeleiders ontstaan, waardoor voortzetting van zorgvuldige behandeling/begeleiding ernstig wordt bemoeilijkt;
e. indien de hulpvraag van de cliënt dusdanig verandert dat het niet meer van Stichting Care4Kidz kan worden verlangd dat zij de behandeling/begeleiding verleent zoals is overeengekomen en is vastgelegd in het behandelplan/begeleidingsplan.
2. Bij beëindiging van de overeenkomst neemt Stichting Care4Kidz een redelijke termijn in acht als mede die zorgvuldigheid betreffende de nazorg, die in redelijkheid van Stichting Care4Kidz mag worden verwacht.
1. Stichting Care4Kidz hanteert een procedure klachtenregeling en procedure vertrouwenspersoon.
2. Stichting Care4Kidz is aangesloten bij het Klachtenportaal Zorg, dit is een onafhankelijk orgaan dat klachten behandelt die worden ingediend over de geleverde zorg. Deze klachtenregeling voldoet aan de gestelde eisen vanuit de Wkkgz (Wet, kwaliteit, klachten en geschillen zorg) en het Uitvoeringsbesluit Wkkgz.
3. Stichting Care4Kidz heeft de functie van cliëntvertrouwenspersoon belegd bij Jeugdstem; een landelijke organisatie die laagdrempelig bereikbaar is voor cliënten binnen de jeugdzorg. Verdere informatie hierover vindt u op de site www.care4kidz.nl
- Deelname aan opdrachten geschiedt voor eigen risico. Stichting Care4Kidz is nimmer aansprakelijk voor schade als gevolg van waardevermindering van goederen of welke andere schade dan ook, welke direct of indirect gevolg zijn van de door Stichting Care4Kidz geleverde diensten.
- Bij verstrekking van de opdracht verklaart de cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger dat hem of haar niets bekend is aangaande de gezondheidstoestand van de cliënt, op grond waarvan deelname niet verantwoord zou zijn.
1. Indien en voor zover op grond van de redelijkheid en billijkheid of het onredelijk bezwarend karakter op enige bepaling van deze algemene voorwaarden geen beroep kan worden gedaan, komt aan de desbetreffende bepaling wat betreft de inhoud en strekking in elk geval een zoveel mogelijke overeenkomstige betekenis toe, zodat daarop wel een beroep kan worden gedaan.
2. De nietigheid, de vernietiging of het buiten beschouwing laten van een bepaling van deze algemene voorwaarden of een deel daarvan heeft niet tot gevolg dat de overige bepalingen, respectievelijk de resterende gedeelten van de bepaling, nietig zijn, worden vernietigd, respectievelijk buiten beschouwing worden gelaten.
3. Indien Stichting Care4Kidz in een voorkomend geval niet de strikte naleving van deze algemene voorwaarden verlangt, brengt dit niet mee dat deze voorwaarden niet van toepassing zouden zijn of dat Stichting Care4Kidz het recht zou verliezen om in toekomstige, al dan niet soortgelijke, gevallen de strikte naleving van deze voorwaarden verlangen.
4. Stichting Care4Kidz is te allen tijde bevoegd deze algemene voorwaarden te wijzigen.
Copyright © Stichting Care4Kidz.nl 2025.
Alle rechten voorbehouden.